Tento blog je součástí newsletteru (e-mailové zprávy s novinkami) digiscrapbookové dílny PST Designs.
Pravidelně nepravidelné zasílání newsletteru s nabídkami cenově výhodných balíčků, sezonních akcí, soutěží a vůbec všeho co se děje u PST si můžete velmi jednoduše objednat ZDE.
Objednáním newsletteru se nezavazujete k žádným nákupům nebo povinnostem a můžete ho kdykoli odhlásit. Naopak se stáváte součástí velké rodiny přátel a fanoušků PST Designs a automaticky získáváte všechny výhody lepších cen, rychlé informovanosti o novinkách a ostatních, které newsletter přináší.

úterý 5. srpna 2014

Blesk nebo neblesk

V mnoha případech se fotograf dostává do situace, kdy zvažuje, jestli "už" vytáhnout blesk. Mě se taková naskytuje na svatbách prakticky neustále jsem na hraně jestli  si hrát s úplně nejnižším clonovým číslem (F 1.4) a velmi nízkou hloubkou ostrosti, nebo už je to na zapnutí osvětlovacího pomocníka.

Prakticky pokaždé, když vejdu do místnosti, tak kouknu na strop - jeho barvu, členění a vzdálenost - abych věděla, jestli půjde nebo nepůjde v případě nezbytnosti blesk prásknout/odpálit dovrchu a odrazit o strop. Světlo z oken atd analyzuju ve stejném okamžiku a často je to o tom, že ani jedna z možností nebude ta stoprocentně správná a každá má určitě své pro a proti.

V minulém týdnu jsem vyfotila přesnou ukázku toho, jak elementárně odlišné fotky s bleskem a bez mohou být (a většinou jsou.

Snášeli jsme z atelieru kufr plný šatiček a rekvizit pro venkovní focení a venku fakt příšerně lilo. Do toho Nelinku začaly odírat nové botičky a tak si je vyzula. Karel zašel dolů pro auto, Nelinka hlídala kufr a já Nelinku. Na hlavě měla jednu z atelierových klučičích čepic, aby jí nezmokly vlásky.

Jak tam tak stojí, říkám si týjo to je krásná kompozice i s tím divným si musím vyfotit!

Nejdřív jsem vzala foťák nastavila expozici bez blesku a cvakla. Dostala jsem při slušném čase aby nebyla neposeda rozmazaná a při nejnižším clonovém čísle na ISO 3200, což je i u mého fotáku hodnota, kdy už je patrné vcelku nepříjemné zrno. Na druhou stranu jsem docílila nafocení situace přesně takové, jak jsem ji viděla, krapet delší čas prosvětlil jediný zdroj světla a dostatečně ozářil tmavou scénu.

Druhou alternativou pro pořízení fotky bylo použití blesku. Fotka byla focená přes dveře chodby k přístavku se schody, takže protože jsem neměla čas ani prostředky na přidávání externích světel nebo odrazových ploch, jedinou variantou v té rychlosti bylo odpálení blesku napřímo. Fotka je krásně ostrá, vykreslený obličej, Nelinka se samozřejmě mezitím pohnula, takže její pozice už není tak pěkná jako na první fotce. Navíc jsem se musela pohnout i já trochu dopředu, abych se vešla do otvoru dveří a nebleskala do futer.
Vadí mi ale hlavně celková  ztráta poetické atmosféry potemnělé podesty nad schody, osvětlení drobků a bordela na zemi, zánik světla z okna (ale zase je vidět, že prší) a tmavý ostrý bubákostín za Nelinkou. 

Za mě vyhrává fotka bez blesku i když její technická kvalita je o 100% horší než té s bleskem.

A co Váš názor?



Žádné komentáře:

Okomentovat